poniedziałek, 25 kwietnia 2016

Otrzymałeś opinię ...i co dalej?

Właśnie otrzymałeś opinię z poradni, w której stwierdzono u Ciebie dysleksję. Zastanawiasz się co to takiego, z czym się to je...i co z tym dalej zrobić? Nie przejmuj się- nie jesteś pierwszy. Takich jak Ty jest wielu i jakoś sobie radzą. Ba- radzą sobie świetnie!
Dysleksja rozwojowa jest jedną ze specyficznych trudności w uczeniu się - czyli takich, które dotyczą tylko niektórych zakresów uczenia się i występują przy prawidłowym rozwoju umysłowym (a niejednokrotnie wysokiej sprawności intelektualnej), sprawnych narządach ruchu oraz zmysłach wzroku i słuchu, a także właściwej opiece wychowawczej i dydaktycznej.
Termin dysleksja rozwojowa stosuje się w odniesieniu do uczniów, którzy doświadczają tych trudności od początku nauki czytania, w przeciwieństwie do dysleksji nabytej u dorosłych, którzy na wskutek organicznych uszkodzeń mózgu utracili posiadaną wcześniej umiejętność czytania i pisania. Ponadto termin dysleksja rozwojowa powstał jako określenie całego syndromu specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Można w nim wyróżnić trzy węższe zakresy tych trudności tj: dysleksję, dysortografię, dysgrafię, które mogą występować w sposób izolowany lub w różnych kombinacjach.
Specyficzne trudności w uczeniu się występują w zakresie:
•czytania (dysleksja),
•ortograficznego pisania (dysortografia),
•techniki pisania i kaligrafii (dysgrafia),
•liczenia (dyskalkulia).
Dysleksja –trudności w czytaniu, przejawiające się zaburzeniami tempa i techniki czytania oraz stopnia rozumienia treści.
Dysortografia –jest pojmowana jako zespół trudności towarzyszących opanowaniu poprawnej pisowni wyrazów. Dziecko popełnia różnego rodzaju błędy, w tym ortograficzne, mimo dobrej znajomości zasad pisowni.
Dysgrafia –dotyczy zaburzeń sfery graficznej pisma. Dziecko ma trudności w procesie nabywania sprawności pisania, pojmowanej jako czynność. Charakteryzuje się niskim poziomem graficznym pisma - dziecko kreśli tzw. brzydkie litery, nierówne w stosunku do całego wyrazu, bardzo często ma problemy z utrzymaniem się w liniaturze. Cechy charakterystyczne to: pismo „rozchwiane”, zaburzony kształt liter, brak połączeń międzyliterowych, nierozpoznawalność liter a,e,o (podobne ich zapisywanie), pomijanie znaków interpunkcyjnych, częstym zjawiskiem jest pisanie liter drukowanych.
Dysgrafia –dotyczy zaburzeń sfery graficznej pisma. Dziecko ma trudności w procesie nabywania sprawności pisania, pojmowanej jako czynność. Charakteryzuje się niskim poziomem graficznym pisma - dziecko kreśli tzw. brzydkie litery, nierówne w stosunku do całego wyrazu, bardzo często ma problemy z utrzymaniem się w liniaturze. Cechy charakterystyczne to: pismo „rozchwiane”, zaburzony kształt liter, brak połączeń międzyliterowych, nierozpoznawalność liter a,e,o (podobne ich zapisywanie), pomijanie znaków interpunkcyjnych, częstym zjawiskiem jest pisanie liter drukowanych.
Dyskalkulia - zjawisko obejmujące problemy w przyswojeniu wiedzy i umiejętności matematycznych. Dziecko charakteryzuje się niskim poziomem rozumowania operacyjnego, ma kłopoty z przyswojeniem pojęć abstrakcyjnych np. liczba, wielkość, proporcje, itp.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz